horoskoopkuum videomüstilised loodmuusikanipid ja toitsaatusedsisuturundussuhtedtestidusutlususutlusedveebi eksklusiiv

Kaja Keili nõuanded kevadeks

Kevadväsimuse ennetamine
Veebruar on meie kliimas veel korralik talv, kus jätkub sõna otseses mõttes juurte toitmine. Ometigi võiks peale vastlakuklite söömist ja suuri aastapäeva pidustusi hakata juba vaikselt mõtlema kevade saabumisele ja väikesele puhastusele. Siinkohal ei poolda ajurveeda sugugi suures koguses roheliste smuutide joomist või range dieedi pidamist. Vastupidi, keha tuleks talveunest äratada pehmelt ja arukalt. Kokkuvõtvalt väljendudes, kanalid lahti sulatada, jäägid kokku koguda ja alles siis väljutada. Viimases staadiumis on roheline igati omal kohal, aga mitte alguses!

Puhastavad joogid
Kanalite profülaktikaks on üks kõige lihtsamaid viise söögiaegade vahepeal kuuma vee "sippimine" ca 1-2 liitrit päevas. Lisaks võib teha märtsikuus lisaks veel ühe puhastava tee kuuri 40 päeva järjest. Võta 1 liitri vee kohta 1 kuhjaga teelusikas vürtside segu, milles on võrdselt apteegitill, koriander, vürtsköömen. Pane termosesse ja joo päeva jooksul söögiaegade vahepeal lonkshaaval. Sobib ka mahe ingveritee.

Üleminek kergemale toidule
Talviseks juurte toitmiseks mõeldud rammusad ja raskemad toidud (näiteks maandava omadusega teraviljad, kvaliteetsed töötlemata piimatooted, magusad juurviljad, pähklid, seemned, jne) tuleks tasapisi ümber vahetada kergemate vastu. Teisisõnu kõik see, millel on üldjuhul soojendav ja veidi kuivatav ning mõru maitseomadus. Just need kvaliteedid aitavad juurte toitmisest ülejäänud materjali (loe: liigset lima, kogunenud raskust, rasva) üles sulatada, ära kuivatada. Väljutamiseks sobib aprilli alguses ideaalselt igasugune roheline, mis esimesena oma pea mulla seest välja pistab. Neil ongi enamasti kõigil mõru maitseomadus, millel omakorda on võime liigutada ehk siis väljutada. AGA enne kui väljutada on oluline seesama väljutamist vajav kraam targalt seedesüsteemi kokku koguda, vastastel korral hakkavad jäägid ja toksiinid "liigse äkilise rohelise" mõjul kaootiliselt kehas ringi liikuma ning rasvarakkudesse peitu pugenud kõige raskemad jäägid ei tule sellisel moel sugugi välja. Kevadväsimus on üks selle tundemärke, mis ajurveedas ei tähenda midagi muud kui ladestunud jääke, mis ei leia väljapääsu. Siin on kokku kogumise faasis oluline kasutada näiteks selitatud võid ehk ghee'd, millel on nii seedimist soodustav kui jääke endaga siduv omadus. Ajurveeda tuntud paasturoog on kitchari, millest tuleb juttu edaspidi.

Kevadet oodates muutub menüü
Kuidas end kõigeks selleks ette valmistada? Hea vormi saavutamiseks on juba veebruari lõppedes sobilik hakata sööma rohkem kaunvilju (oad ja läätsed, mida tuleb kindlasti eelnevalt üleöö leotada ning väga korralikult keeta) ning vähendada piimatoodete igapäevast tarbimist. Eriti poejogurtid, kohupiimad, kõvad juustud, mistahes liiki töödeldud piimajoogid. Samuti võivad inimesed, kes tarbivad liha ja kala seda kevade lähenedes oluliselt vähendada või näiteks terve märtsi- ja aprillikuu jooksul üldse vältida. Köögiviljadest sobivad suurepäraselt redised, sparglid, terava ja õhtulise omadusega kapsalised, mida tuleb kindlasti hästi töödelda (näiteks ghee ja mõne vürtsiga vältimaks gaaside teket). Igapäevasele toidule võibki lisada veidi enam teravaid vürtse nagu ingver, must pipar, sinepiseemned, köömned, apteegitill ning vähendada kindlasti soola tarbimist. Viimase asemel võib maitsestamiseks lisada pigem värskeid ürte. Kindlasti peavad liigse terava ja ka soolaga eriti ettevaatlikud olema need inimesed, kellel on loomupärasest enam tule elementi (tihti esinevad kõrvetised, põletikud, naha ärritused, probleemid silmadega jne).

Seedetuli ja jahutus
Kui ettevalmistused väikese menüümuutuse osas on tehtud ja kanalid korralikult üles sulatatud, loputatud, siis võib peale kevadist pööripäeva ette võtta väikese puhastuskuuri (loe: kokku kogumise faas) kitchari või mungoasupi või odarsupiga.
Puhastumine iseenesest on alati lisaenergiat nõudev protsess, milleks on tarvis tugevat ja korralikult põlevat seedetuld. Rohelistele smuutidele omane mõru maitseomadus on aga seedetuld agni't liialt jahutav, seda eriti suurtes kogustes ja äkitselt tarbides. Küll aga igati sobilik peale kitchari või mõnd teist liiki monodieeti, kus viimasega kokku kogutud, ülessoojendatud ja vürtside mõjul ära põletatud kraam nüüd väljutamist vajab. Selles faasis on ka näiteks selleri mahl ja kevadrohelise smuuti koos mõne soojendava vürtsiga suurepärane abimees! Kevadel hakkame ka loomupäraselt ihaldama kergemat toitu ja kõike värsket, millel tavaliselt ongi jääkide väljutamist soodustavad mõrud, teravad ja kootavad maitsed.

Söö nälja, mitte isu pärast
Kõige parem on väikest paastu teha nädalavahetusel rahulikus keskkonnas ja sõltuvalt individuaalsusest üks kuni viis päeva. Kui sa ei ole seda varem kunagi teinud, alusta ühe päeva kaupa.
Valmista kitchari alati värskelt ning ära söö kunagi üleöö seisnud ega ülessoojendatud toitu! Viimasel juhul ei teeni see sugugi puhastumise eesmärki, pigem vastupidi. Hommikusöögi võid puhastumise ajal asendada hoopis ingveri- või puhastava tee või mõne värske toasooja puuviljaga. Vata (õhu tüüp) ja Pitta (tule tüüp)i karakterid peaksid siin üldjuhul siiski ka hommikuse kitchari sööma. Suurema Kapha (vee tüüp) üledoosi puhul on hommikusöögist loobumine seedetule agni jaoks kindlasti suur kergendus.
Süüa või mitte? Vastus on füüsilise nälja (mitte isu!) olemasolu. Nälg on füüsilise keha tunne, mida on võimalik sõna otseses mõttes füüsiliselt tunda.

Kitchari valmistamine
Kevadise kitchari valmistamiseks varu endale järgmised koostisained (soovitavalt biokvaliteediga):
1dl kollaseid poolitatud mungube (moong dal ja mitte kollased läätsed!); 1/2dl basmatiriisi (kevadel võid asendada odraga); 8dl vett; 1 väike tl peeneks hakitud ingverit; 1sl ghee’d; 1/3 l vürtsköömne-seemneid; 1/3tl apteegitilli seemneid; 1/3tl koriandriseemneid; 1/3tl lambaläätseseemneid; 1/3tl kurkumipulbrit; 1/3tl kaneeli; 1 rohelise kardemoni kupar; 1 peotäis värskeid koriandrilehti, peterselli, pisut võilille lehti või mistahes kevadrohelist; 1 väike näpuotsatäis himaalaja roosat või ajurveeda musta soola (vee ja tule tüüp võib selle üldse ära jätta); 1 väike viil värsket laimi.
Loputa mungoad ja riis (või oder), kuni vesi on selge. Pane kindlasti juba eelmisel õhtul vette ligunema, siis läheb nii valmistamine kui ka seedimine hõlpsamalt.
Kuumuta pannil ghee koos peeneks hakitud ingveriga, lisa jämedalt uhmerdatud vürtsid ja kurkum ning lase aroomidel veidi seguneda. Seejärel kalla juurde leotatud mungoad ja riis ning sega korralikult läbi. Vala peale kuum vesi, lase keema tõusta ja keera kuumus madalaks. Hauta tasasel tulel kaane all umbes 30-40 minutit, kuni riis ja mungoad on täiesti pehmed. Vajadusel lisa vahepeal natuke vett juurde.
Maitsesta vähese soolaga ning näpi vahetult enne serveerimist sisse kevadroheline. Kitchari traditsiooniline konsistents on paksema supi sarnane, kuid võid oma äranägemise järgi keeta seda nii tummisemaks kui ka lahjemaks. Vedelama koostisega supile võid lisada juurde ka natuke sparglit, brokkolit, redist, nuikapsast, millised samuti oma kevadiste maitseomadusega puhastumist toetavad.

Unerütmi muutused
Väga oluline, et mitte öelda määrava tähtsusega on lisaks toidule ka eluviisi looduse rütmi ajastamine. Proovi hakata kevadel järjest enam koos päikesega tõusma ja mine iga päev vähemalt kell 22.00 magama.
Magades ja eriti esimese kahe tunni jooksul kuni keskööni toimub aktiivne jääkide ümbertöötlemine ja põletamine. See on väga oluline just puhastumiste ajal, kus keha vajab juurde lisaenergiat kõige sellega hakkama saamiseks.

Nahk kui seedeorgan
Hommikul on hea hõõruda keha üle puuvilla või siidikindaga, et aktiviseerida lümfide tegevust ning vajadusel (välja arvatud vee tüübid, vähem tule tüübid) tuleks keha samuti õlitada sooja seesamiõliga ning seejärel pesta sooja veega ilma duššigeeli kasutamata. Näo puhastamiseks sobib samuti õli, mille võib maha pühkida vatipadjale tilgutatud roosiveega. Alati tuleb meeles pidada tõsiasja, et nahk on meie kõige suurem seedeorgan ja kõik, mida me talle peale määrime võrdub sama asja lusikaga söömises.
Naiste ja meeste erinevused
Naistest ja meestest eraldi rääkides ütleb, Kaja ka oma isiklikule praktikale tuginedes, et juba iidsete tarkuste kohaselt teada tuntud tõsiasi, et naised taastavad oma elujõudu kõige paremini passiivetes tegevustes ja mehed vastupidi aktiivsetes.
Mida see tähendab? Näiteks kevade saabudes piisab naistel eriti puhastumise ajal sirutada nina päikese poole ja lihtsalt olla! Looduses, terrassil, kasvõi diivanil, kus iganes on rahu ja vaikus. Mehed saavad patareisid laadida kevadiste koristustööde või pikemate matkade käigus, kus iganes on tegemist füüsilise liigutamisega. Olge terved ja armastage oma reaalsust ehk just seda, mis praegu on! Ainult seda saame „käega katsuda“ ja ainult selles hetkes saame läbi praktiliste tegude oma elu paremaks ja ilusamaks muuta.

Marta Roosipuu

0 kommentaari Lisa kommentaar